Подправките – придайте вкус на живота си II

за подправкитеКакто обещахме, продължаваме с традиционните български продправки и техните ползи:
Червен пипер – ползите за човешкия организъм не са една или две. Лютият червен пипер е отличен източник на витамин А. Той също е добър източник на витамин В6, витамин С, витамин К, манган и диетични фибри. Лютият червен пипер засилва метаболитните процеси.
Сминдухът се е употребявал за третиране на рани и абцеси, ревматизъм, подагра, екзема, а вътрешно се е приемал за лекуване на бронхити и проблеми с храносмилателния тракт. Полският сминдух освен подправка е и инсектицидно и диуритично средство, както и много предпочитано медоносно растение. В България е по-известен и използван от нашите баби като част от шарената сол, но си заслужава да го преоткриете.
Мащерката е позната в природната медицина във връзка с дихателни проблеми и болки в гърдите, включително кашлица и бронхит. Богата е на ценни съставки и антиоксиданти. добър източник на желязо и манган, както на калций и диетични фибри. Комбинира се добре със зеленчуци, яйца, свинско, агнешко, риба и дивеч.
Ментата е чудесен източник на манган, витамин С и А и бета каротин. И витамин С, и бета-каротинът играят роля в намаляването на риска от рак. Освен това ментата е добър източник на диетични фибри, фолат, желязо, магнезий и калций. Придава невероятен аромат на плодови салати, както и на конфитюри, сладоледи, кремове и коктейли. Успешно се комбинира с агнешко и пилешко месо, риба, картофи, морски деликатеси, яйца, зелени салати и зелен боб.
Анасон – плодовете му съдържат полизахариди, протеини, белтъчини, захари, слузни вещества, минерални соли и други. В анасоновите плодчета откриваме мазнини, витамин С и Р и значително количество микроелементи. Има способността да премахва спазмите на червата. Смята се, че разрушава камъните в бъбреците. Анасонът успешно се прилага при лечение на бронхити, простуда, пресипнал глас. Като подправка той намира приложение за обработка на месо, сладкиши, тестени изделия, за приготвянето на различни сосове, а листата успешно могат да бъдат използвани за салата. Да не забравим да споменем алкохлната напитка известна у нас като мастика, а с различни имена по света – узо, пастис, самбука, анисет и т.н.
Пелина със своя леко горчив вкус е подходящ за месни, рибни, птичи и зелеви ястия, но разбира се трябва да се ползва пестеливо, тъй като при варенето ароматът му става много силен. Аперитивът „Вермут“ е вино, овкусено с ароматни билки, но първоначално с пелин. Използва се в медицината като тонизиращо и понижаващо телесната температура средство.
Синап – от неговото семе се добива горчицата. Семената от синап се добавят в кисели краставици и други зеленчукови и плодови зимнини и консерви. Едно от народните приложения на смлени синапени семена е така наречената “лапа”, която се ползва за загряване при кашлица и възпалителни процеси в областта на горните дихателни пътища.
Пащърнакът е кореноплоден зеленчук роднина на моркова и целината. Вкусът му напомня на друг зеленчук – артишока. Консумацията му е важна за нервната система, поради високите количества витамин В3. Стимулира действието на защитните сили на организма и се причислява към храните, които действат като естествени афродизиаци.
Маточина – листенцата ухаещи на на лимон помагат при мигрена, безсъние, нервно напрежение, болки и спазми в корема, висока температура, сърдечни проблеми, проблеми със щитовидната жлеза, кожни възпаления, зъбобол. Можете да ползвате за ароматизиране на салати, на по-тлъсти месни и рибни гозби, при приготвянето на гъби и други ястия, които са по-трудно смилаеми. Използва се при приготвяне на болета, сладка и ликьори.
Риганът съдържа много фитонутриенти, включително тимол и розмаринова киселина, които действат като антиоксиданти, способни да предпазват клетъчните структури от дължащи се на кислорода увреждания. Освен това един грам пресен риган е показал, че има 42 пъти по-голяма антиоксидантна сила в сравнение с ябълките, 30 пъти повече от картофите, 12 пъти повече от портокалите и 4 пъти повече от боровинките. Риганът се съчетава добре със зеленчуци, сирене, кашкавал и гъби. Подходящ е за топли сандвичи, доматена супа, ястия от пиле, ястия от боб и ястия с яйца. Сушеният риган се добавя към риба, доматени сосове и маринати.
Карамфил в съчетание с храната и чая подобрява настроението и стимулира работата на мозъка. Маслото от него се използва за инхалации при простудни заболявания. Редовната му употреба (до 1,5 г на ден) в комбинация с чаша мляко повишава потентността.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>